کارگاه آموزشی بهداشت روان و توانمندسازی پیامگزاران سلامت دستگاه های استانی با حضور مسئول دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی و مدیرگروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وب دا، این کارگاه به منظور هم افزایی فعالیت ها و نقش پیامگزاران سلامت دستگاه ها در حفظ و ارتقای سلامت کارکنان سازمان و توانمندسازی سایر افراد جامعه برگزار شد.
در این کارگاه پیامگزاران دستگاه های مدیریت و برنامه ریزی استان، دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، دفتر امور شهری و شوراهای استانداری، جهاد کشاورزی، دامپزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آب منطقه ای، اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی، حفاظت محیط زیست، تعزیرات حکومتی و کمیته امداد امام خمینی (ره) استان که عضو اصلی کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان هستند، حضور پیدا کردند.
مسئول دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد: پیامگزاران سلامت سه نقش اصلی را در سازمان مربوط به خود ایفا می کنند که شامل حامی سلامت در سازمان، ناظر پروژه های سلامت محور درون سازمان و مشاور و رابط سازمان در همکاری بین بخشی در سلامت (تسهیل گر) است.
مهندس محمود بهنیا در ادامه ضمن تبیین اهمیت جایگاه پیامگزاران سلامت، گفت: پیامگزاران سلامت، فرصت و ابتکاری برای عملیاتی کردن رویکرد عدالت در سلامت و مولفه های اجتماعی سلامت هستند.
وی عنوان کرد: ایجاد حساسیت در سازمان ها نسبت به پاسخگویی اجتماعی آن ها به ویژه در حفظ سلامت کارکنان خود، سلامت محیط زیست پیرامون، سلامت مصرف کنندگان خدمات و محصولاتشان، اجرای طرح های ابتکاری برای ارتقای سلامت کل جامعه و ... از دلایل ضرورت حضور پیامگزار سلامت در دستگاه های اجرایی است.
زهرا یوسف نژاد مدیرگروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این کارگاه درخصوص استقرار استانی سیاست سلامت روان با استفاده از ظرفیت الگوی همت (همکاری بین بخشی و مشارکت مردم در سلامت استان) توضیحاتی ارائه کرد.

در این کارگاه آموزشی مقرر شد پیامگزاران سلامت ضمن انتقال موضوعات مطرح شده در کارگاه آموزشی به زیرمجوعه خود در دستگاه مربوطه، با فعال کردن دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی در سازمان خود درخصوص مطالبات و نیازسنجی دستگاه سازمانی خود با دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی مکاتبات لازم را انجام داده و طی برنامه عملیاتی طی سال پیگیری وظایف محوله در حوزه سلامت دستگاه خود باشند.
لازم به ذکر است این جلسات به صورت مستمر طی سال و بر اساس مفاد مندرج در سند جامع سلامت استان و مسائل مبتلابه استان تشکیل و پیگیری خواهد شد.