نخستین شورای پیام گزاران سلامت استان خراسان شمالی در معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان تشکیل جلسه داد.

در این شورا که با حضور اعضاء و نمایندگان ادارات استان برگزار شد معاون اجتماعی دانشگاه گفت: عوامل مختلفی از جمله عوامل اجتماعی ، شیوه زندگی ، خدمات سلامت ، عوامل ژنتیکی ، عوامل محیطی و بیولوژیکی می تواند بر سلامت افراد و جامعه تاثیر گذار باشد .

دکتر محسن شهریاری افزود : سایر سازمانها باید در مقوله حفظ و ایجاد سلامت دخالت کنند ؛ موضوع سلامت یک موضوع بین بخشی است و با مشارکت همه ما مشکلات و مسائل پیش روی حوزه سلامت حل خواهد شد .

شهریاری همچنین به تبیین اهداف راهبردی شورای پیام گزاران سلامت و تشریح راهکارها و چگونگی روند مسیر و هدف گزاریهای آینده برای ارتقاء سطح سلامت مردم و استفاده از ظرفیت های دانشگاه علوم پزشکی پرداخت .

معاون اجتماعی دانشگاه تشکیل این جلسه را به مثابه ی اقدامی به منظور بهره مندی از خرد جمعی و جلب تعامل و مشارکت فکری و معنوی هر چه بیشتر اعضای شورا برشمرد و حاصل و نتیجه این نشست را هم افزایی بیشتر نیروها و پوشش دهی کامل تر به تمامی ابعاد موضوعات مطرح دانست .

وی با اشاره به دستورالعمل های کشوری ، از این شورا به عنوان ساختاری مناسب برای کمک بر روند تصمیم گیری های لازم در حوزه ی مداخلات اجتماعی ، همساز با اهداف نظام سلامت نام برد .

وی متذکر  شد: حرکات ، تصمیمات و فعالیت های این شورا نه تنها  بایستی مبتنی بر خرد و فهم جمعی و با  توجه به عنصر جلب مشارکت اجتماعی و عمومی آحاد جامعه اخذ شود ، بلکه هم چنین بایستی بر پایه  علم و علم محوری و به عبارت ساده تر دانش بنیان باشد .

وی خاطرنشان کرد: از اهداف شورای پیام‏گزاران سلامت تشکیل شبکه سازمانی رابطان یا مروجان سلامت در سازمان ها و نهادهای گوناگون به منظور جلب حمایت و عملیاتی کردن توجه به عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت است ؛ این شورا با حضور در کمیته پایش، اهدافی از جمله دستیابی به اهداف برنامه جامع سلامت استان از طریق اجرا و پایش پروژه های مصوب، این برنامه را دنبال خواهد کرد .

شهریاری یادآور شد : شورای پیام گزاران سلامت ، کمیته های فنی تخصصی (پیوست سلامت ، امنیت‏ غذایی ، ...) ، خانه مشارکت مردم در سلامت ، کمیته دیده‏بانی سلامت ، شورای تحقیقات نظام سلامت ، اندیشگاه سلامت، شورای پیام‏رسان سلامت ، مرکز اسناد راهبردی سلامت بر اساس سیاستها و زیر نظر دبیرخانه‏ کارگروه تخصصی ساغ فعالیت می کند .

وی تحقق سلامت را بدون مشارکت جمعی آحاد اجتماع ، امری ناممکن دانست و آن را حاصل تعامل و هم سازی و هم افزایی مجموعه ای از عوامل مدیریتی و  اجتماعی عنوان کرد.

 

 

 

 

 

 

 


از مجموع 1 رأی