کمیته های کارگروه سلامت استان تصویب شد

344 ٩:٢٠ ق.ظ

کمیته های هفتگانه ذیل کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان خراسان شمالی در سومین نشست این کارگروه تصویب شدند .

معاون اجتماعی دانشگاه در این جلسه از همکاری و مشارکت دستگاهها و سازمانهای دولتی سطح استان با دبیرخانه کارگروه در تهیه و تدوین سند جامع سلامت استان تقدیر و تشکر کرد.

دکتر محسن شهریاری با تاکید بر تشکیل و راه اندازی شورای پیامگزاران سلامت و  همچنین برگزاری خانه های مشارکت مردم  گفت: با تاکیدی که این معاونت بر اجتماعی شدن سلامت دارد ايجاد این شوراها در دستور کار این حوزه قرار دارد .

شهریاری افزود : با توجه به بخشنامه های موجود و همچنین تکلیف دستگاه های مرتبط در این حوزه و توانمندی و تجربیات ارزنده ای که وجود دارد،  می توان با تعاملات و همکاری های برون سازمانی مداخلات و فعالیت های موثری را انجام داد .

وي با بيان اينكه بيش از  ٧٥ درصد مولفه های سلامت به ديگر ارگان ها مرتبط است ، خاطرنشان كرد: مهم ترين مسئله ايجاد نشاط اجتماعي در جامعه می باشد كه در كاهش هزينه های مادی و معنوی بسيار مؤثر است.

در ادامه رییس مركز تحقيقات مولفه هاي اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه و مجری تدوین سند جامع سلامت استان به ارائه گزارش کاملی از اقدامات بعمل آمده از سال گذشته تاکنون جهت تهیه سند سلامت استان پرداخت .

دکتر حمید توکلی قوچانی گفت: بالغ بر 2000 نفر ساعت کار کارشناسی برای تهیه این سند صرف شده است و پیش بینی می شود حدود 1000 نفر ساعت کار کارشناسی دیگر نیز جهت تکمیل آن نیاز باشد.

توکلی ضمن تقدیر از دستگاه های همکار و با توجه به مصوبات قبلی کارگروه خواستار حمایت همه جانبه استانداری و سازمان برنامه و بودجه استان جهت اجرایی شدن سند سلامت استان شد.

سرپرست معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان شمالی نیز در سومین نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان در سال جاری گفت: مردم محور اصلی سند جامع سلامت استان باشند و نحوه مشارکت و همراهی آنان در این سند لحاظ شود.

محمود ثمینی در این نشست اظهار داشت: تمامی اقدامات ما برای حفظ سلامت جامعه است و در این راستا درک اهمیت موضوع سلامت توسط مردم الزامی است و باید به یک گفتمان و فهم مشترک تبدیل شود.

وی افزود: باید با اولویت قراردادن مباحث بهداشت و سلامت مردم مخاطبان اصلی خود را بشناسیم و تمامی تلاش و مساعی خود را برای اجرای مصوبات به کار ببریم و با بهره مندی از ظرفیت رسانه ها به ویژه صدا و سیما و تشکل های مردمی و سازمان های مردم نهاد و ارائه آموزش های لازم متناسب با سند جامع سلامت استان اقدامات کارشناسی داشته باشیم.

وی ادامه داد: دستگاه های متولی و مسئول سلامت جامعه باید وظایف خود را به درستی انجام دهند و دستگاه های اجرایی از مواز کاری در حوزه های مختلف پرهیز کنند.

همچینین در این جلسه کمیته های هفتگانه ذیل کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در نهایت به شرح ذیل تصویب شد :

1- کمیته ی آسیبهای اجتماعی(امنیت اجتماعی،آسیب اجتماعی) (اعتیاد،طلاق ،حاشیه نشینی):

دادگستری، بهزیستی، کمیته امداد، نیروی انتظامی، شهرداری، اداره کار، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، ثبت احوال، راه و مسکن و شهرسازی، استانداری(امور بانوان-اموراجتماعی)، دانشگاه علوم پزشکی، ورزش و جوانان، پزشکی قانونی، دانشگاه دولتی، دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان

2- کمیته ی خدمات اجتماعی(حمایت اجتماعی،اشتغال،آموزشی):

بانک های استان، دانشگاه های استان، هلال احمر، جهادکشاورزی، سازمان برنامه و بودجه، صنعت و معدن ، کمیته امداد، اداره کار، آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، بهزیستی، کمیته امداد، فنی و حرفه ای، صدا و سیما، سازمان میراث فرهنگی، استانداری

3- کمیته ی بیماریها، حوادث و بلایا و خدمات بهداشتی درمانی  :

دانشگاه علوم پزشکی، ثبت احوال، پزشکی قانونی، راه و مسکن و شهرسازی، شهرداری، هلال احمر، بیمه های استان، شرکت دخانیات، حمل و نقل و راهداری، دادگستری، استانداری، نیروی انتظامی

4- کمیته ی امنیت غذایی :

دانشگاه علوم پزشکی، جهادکشاورزی، استانداری، محیط زیست، منابع طبیعی، آب و آبفا، صنعت و معدن، دادگستری، صدا و سیما، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعزیرات، دامپزشکی، گمرک، سازمان برنامه و بودجه

5- کمیته ی محیط زیست و آب:

محیط زیست، منابع طبیعی ،آب و آبفا، دانشگاه علوم پزشکی ، جهادکشاورزی، استانداری ، صنعت و معدن ، دادگستری

6- کمیته ی نظارت و پایش:

استانداری ، دانشگاه علوم پزشکی ، سازمان برنامه و بودجه

7- کمیته ی آموزش، فرهنگ، رسانه و سیاستگذاری سلامت:

صدا و سیما، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه های استان، سازمان تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان ، شهرداری، دفاتر ائمه جمعه و جماعات، خانه مطبوعات استان، حوزه هنری، کانون فرهنگی مساجد، کتابخانه ها

 

 

 


از مجموع 1 رأی