نخستین کانون سلامت محله استان خراسان شمالی در روستای دشت شهرستان گرمه افتتاح شد.

دکتر حمید توکلی قوچانی جانشبن معاون اجتماعي دانشگاه در آیین افتتاح این کانون گفت: نقش کانون های سلامت محله و سازمان های مردم نهاد در بهبود وضعیت سلامت و کاهش معضلات اجتماعی و آموزش گروه های تحت پوشش برای مراقبت های فردی، پیشگیری و افزایش ارتقا فرهنگ اجتماعی و سواد سلامت بسیار حائز اهمیت و تاثیر گذار است.

توکلی افزود: سلامت به عنوان يكي از عمده ترين حقوق انساني تلقي ميشود و تامين آن يك هدف اجتماعي در سراسر جهان است و توسعه پايدار و همه جانبه بدون تامين سلامت، ممكن نخواهد بود.

رییس مرکز تحقیقات مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت یادآور شد: شواهد بیانگر این است که عوامل اجتماعی می تواند رفتارها و پیامدهای سلامتی را تعیین نماید و ارائه مداخلات اثربخش سلامتی نیازمند رویکردهای مبتنی بر جامعه است .

توکلی خاطرنشان کرد: امروزه شواهد علمی محکمی وجود دارد که تعیین کننده های اجتماعی سلامت شامل طبقه اجتماعی، محرومیت اجتماعی، حاشیه نشینی، استرس،تکامل دوران ابتداي کودکی، بیکاري، شرایط محیط کار، حمایت اجتماعی، اعتیاد،غذا، حمل ونقل، شهرنشینی، مهاجرت و جهانی شدن تأثیر بسیاري بر سلامت دارند.

توکلی با اشاره به آغاز بکار کانون سلامت محله روستای دشت یادآور شد: آگاه سازی ، آموزش و مشارکت همه جانبه مردم در ارتقا سلامت همه جانبه از نکات مهمی است که بایستی در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: کانون ها در محلات بایستی براساس شرایط خاص هر محله و براساس کار تخصصی در کمیته ها شناسایی و اولویت بندی شده تا اقدامات موثر براساس برنامه مشخص اجرا شود .

همچنین در این آیین رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گرمه  هدف از تشکیل کانون سلامت محله را افزایش مشارکت موثر مردم در توسعه سلامت خود ، خانواده و محله عنوان کرد.

دکتر جلیل فخرانی افزود: برای رسیدن به این هدف، در جلسه کارگروه امنیت غذایی و همچنین جهت دهیاران و شهرداران شهرستان جلسه ی توجیه ای برگزار و آین نامه اجرای کانون مورد بررسی قرار گرفت .

وی افزود: با همکاری اعضای شورا و دهیاری روستای دشت با فراخوان عمومی ، عضو گیری اعضای کانون سلامت محله دشت صورت پذیرفت که در نهایت با انجام رای گیری دبیر کانون و جانشین دبیر روستای دشت انتخاب شدند.

 

 

 

 


از مجموع 1 رأی