بیانیه نخستین مجمع سلامت استان خراسان شمالی

1077 ١٤:٢ ب.ظ

نخستین مجمع سلامت استان خراسان شمالی با صدور بیانیه ای بکار خود پایان داد .

متن این بیانیه که توسط دکتر محسن شهریاری معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی قرائت شد بدین شرح است:

بسمه تعالی

سلامت به عنوان يكي از عمده ترين حقوق انساني تلقي ميشود و تامين آن يك هدف اجتماعي در سراسر جهان است . توسعه پايدار و همه جانبه براي همه جهان بدون تامين سلامت، ممكن نخواهد بود.

برخورداري از يك زندگي سالم، مولد و با كيفيت، توام با طول عمر قابل قبول و عاري از بيماري و ناتواني، نيازي اساسي و حقي همگاني است که در دين مبين اسلام، اعلاميه جهاني حقوق بشر(ماده بيست و پنجم)، اعلاميه حقوق بشر اسلامي و در قوانين اساسي بسياري از کشورها مورد تاكيد قرارگرفته است.

در اصول سوّم، بيست و نهم و چهل و سوّم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به ضرورت تامين بهداشت و درمان به عنوان نيازهاي اساسي مردم تاكيد شده است. زيرا سلامت افراد جامعه وسيله اي براي تكامل انسان است .

از سویی در چشم‌انداز بيست ساله، مشخّصات جامعه سالم ايراني چنين توصيف شده است:" برخوردار از سلامت، ‌رفاه، امنيّت غذايي، ‌تامين اجتماعي، فرصت هاي برابر، توزيع مناسب درآمد، ‌نهاد مستحكم خانواده، ‌به دور از فقر، ‌فساد، ‌تبعيض و بهره مند از محيط زيست مطلوب." و بر ابعاد مختلف اقتصادي، اجتماعي كه منجر به سلامت مي‌شوند تاكيد گرديده است به جرات مي‌توان گفت بدون توجّه به مقوله سلامت ‌دستيابي به ساير اهداف و ويژگي هايي ذگر شده در اين سند نیز  ميسّر نخواهد بود.

بی شک سلامت پدیده پیچیده ای است که از رویکردهای متفاوتی میتوان آن را بررسی نمود. در دهه های اخیر دو رویکرد نسبت به مفهوم سلامت مشاهده میشود؛ رویکرد پزشکی مبتنی بر فناوری و مداخلات بهداشتی درمانی و رویکردی دیگر که سلامت را پدیده ای اجتماعی تلقی مینماید.

شواهد بیانگر این است که عوامل اجتماعی می تواند  رفتارهاو پیامدهای سلامتی را تعیین نماید و ارائه مداخلات

اثربخش سلامتی نیازمند رویکردهای مبتنی بر جامعه است

امروزه شواهد علمی محکمی وجودداردکه تعیین کننده های اجتماعی سلا مت شامل طبقه اجتماعی،محرومیت اجتماعی،حاشیه نشینی، استرس،تکامل دوران ابتداي کودکی، بیکاري، شرایط محیط کار، حمایت اجتماعی، اعتیاد،غذا، حمل ونقل،شهرنشینی، مهاجرت و جهانی شدن تأثیر بسیاري بر سلامت دارند.

باید گفت با وجود بهبود کلی سلامت جهانی ، نابرابری در سلا مت افزایش یافته و شواهد نشان میدهند که برای جلوگیری از نابرابری در سلامت باید به تعیین کننده های اجتماعی سلامت توجه داشت. چراکه  تعیین کننده های اجتماعی سلامت دارای تأثیر زیادی بر روی سلامت جامعه می باشند و ارائه مراقبتهای پزشکی به تنهایی نمیتواند موجبات بهبود شرایط سلامت افراد را فراهم آورند بنابر این جلب مشارکت موثر گروه های مختلف مردم و همه بخش های جامعه، از مرحله تعیین مشکل تا پیشنهاد راه حل , اجرا و ارزشیابی برنامه های ارتقای سلامت درسطح ملی امری اجتناب ناپذیر است بدین منظور لازم است تلا ش کشورها بر کاهش نابرابری در سلامت و توجه به تعیین کننده های اجتماعی سلامت باشد.

یکی از  ضروری ترین گامهای که برای دستیابی به سلامت جوامع  مشارکت و مسئولیت پذیری ارگانهای مختلف در برنامه های حفظ و ارتقای سلامت است و بدین منظور  نظام مدیریت  سلامت کشور  تفویض اختیار و مسئولیت خود به مردم را در اولویت قرار داده و تشکیل مجامع سلامت استانها گامی ارزشمند در تبلور این رویکرد می باشد.

امروز نمایندگان سطوح مختلف مدیریتی و بخش های مختلف دولتی و غیر دولتی تاکید می نمایند که:

- دستیابی به سلامتی حق ووظیفه آحاد جامعه است

- مشارکت تمامی سازمانها وارگانهای دولتی وغیر دولتی درایجاد ،  حفظ وارتقا سلامت امری اجتناب ناپذیر است

- جهت دستیابی به اهداف سیاست های کلی سلامت ؛ هماهنگی های درون بخشی وبین بخشی  ، ضرورتی است که همه سازمانها وارگانها دولتی وغیر دولتی بر آن متعهد خواهند بود.

- همه سازمانها وارگانها دولتی وغیر دولتی توجه به   فرهنگ سازی به منظور  پاسخگو بودن به نیازهای سلامت جامعه را در تمامی برنامه های خود قرار خواهند داد.این مهم ضمانت تداوم فعالیتهای سلامت محور می باشد.

- با توجه به این که بار بیماریها از بیماریهای واگیر به بیماریهای غیر واگیر تغییر یافته است و برای کنترل بیماریهای غیر واگیر افزایش سواد سلامت . خود مراقبتی و تامین غذا و آب  سالم و افزایش نشاط  اجتماعی  از مهمترین عوامل موثر در پیشگیری و  درمان بیماریها ی غیر واگیر می باشد .

تاکید مجمع بر اولویتهای آسیب های اجتماعی بویژه اعنیاد و خشونت و خودکشی  در استان و دعوت از کلیه مسئولین و اندیشمندان در یافتن راهکارهای مناسب و عملی و آموزش عمومی  برای اصلاح این معضلات از کوچکترین نهاد اجتماعی یعنی خانواده

کانون سلامت محله ، نقطه آغاز مشارکت های اجتماعی مردم در حوزه سلامت است، همان جایی که مردم یاد خواهند گرفت چگونه باید برای حفظ و ارتقای سلامتی خود تلاش کنند. مجمع سلامت محله  که با مشارکت، سه رکن مردم (کانون ها و گروه های سلامت)، نمایندگان گروه های مرجع (استادان و دانشگاهیان) و نمایندگان دستگاه های دولتی در سلامت مردم نقش ایفا می کنند. کانون سلامت محله را مکانی مناسبی برای رساندن صدای سلامت مردم به گوش مسوولین، میباشد.

ایجاد و تقویت کانونهای سلامت  محلات و سفیران سلامت و سازمانهای مردم نهاد سلامت  وبرقراری مجامع سلامت شهری به منظور تسیهل در آموزشهای خود مراقبتی و افزایش مسئولیت پذیری و پاسخگویی اجتماعی و توانمندی و مشارکت فعالانه  در تامین و ارتقا سلامت  همگانی

با امید به روزی که با مشارکت ساختارمند اجتماعی روزی را شاهد باشیم که تمامی افراد جامعه  از رفاه کامل جسمی وروانی برخوردار گردند.


از مجموع 2 رأی