مدير كل مؤلفه هاي اجتماعي سلامت وزارت بهداشت در مجمع سلامت خراسان شمالی ، عدالت محوری را عامل موفقیت و پیشبرد اهداف مجمع سلامت دانست و پايداري و اثربخشی آن را در گروي سازماندهي افراد جامعه عنوان کرد .

به گزارش پايگاه خبري وب دا، دكتر"محمد مهدي گلمكاني" در نخستین همایش مجمع سلامت خراسان شمالی با بيان اين كه در دين مبين اسلام به بحث سلامت توجه ويژه ای شده است ، گفت: بيشترين و مهم ترين چالش ها در حيطه سلامت در رابطه با شرايطي است كه ريشه در عوامل اجتماعي ، اقتصادي و محيطي دارد و بيش از ٨٠ درصد سلامت را تحت تأثير قرار مي دهد.

وي براي اجتماعي شدن سلامت ٣ مؤلفه را ضروري دانست و عنوان كرد: مشاركت و سازماندهي همه آحاد جامعه، همكاري و همراهي ساختارمند، مسئولانه و متعهدانه همه بخش هاي حاكميتی و كاهش نابرابري ها به منظور تحقق عدالت در قالب پوشش همگاني سلامت با اولويت اقشار محروم جامعه از مؤلفه هاي مؤثر در اجتماعي شدن سلامت به شمار مي رود.

وی گفت: بيشترين و مهم ترين چالش ها در حيطه سلامت در رابطه با شرايطي است كه ريشه در عوامل اجتماعي ، اقتصادي و محيطي دارد و بيش از ٨٠ درصد سلامت را تحت تأثير قرار مي دهد.

وي براي اجتماعي شدن سلامت ٣ مؤلفه را ضروري دانست و عنوان كرد: مشاركت و سازماندهي همه آحاد جامعه، همكاري و همراهي ساختارمند، مسئولانه و متعهدانه همه بخش هاي حاكميتی و كاهش نابرابري ها به منظور تحقق عدالت در قالب پوشش همگاني سلامت با اولويت اقشار محروم جامعه از مؤلفه هاي مؤثر در اجتماعي شدن سلامت به شمار مي رود.

وی اظهار داشت : عدالت محوری مهم ترین مولفه موفقیت در اجرای طرح جامع مجمع سلامت است و اگر بی عدالتی در میان باشد، دلسردی و بی اعتمادی را در پی دارد.

وی دلیل توجه به عدالت در اجرای این طرح را مردمی بودن مجمع سلامت دانست و با اشاره به اینکه برای اجتماعی شدن باید مشارکت سازماندهی شده تمام افراد جامعه را داشته باشیم، اضافه کرد: این امر مستلزم طراحی یک ساختار پایدار است که در طرح مجمع ملی سلامت 12 سال قبل در شهرداری تهران پیش بینی شده است.

دکتر گلمکانی با بیان اینکه همکاری و همراهی همه بخش ها در اجرای طرح های سلامت محور مهم است، افزود: برای ادامه حیات و فعالیت مجمع سلامت، همه باید احساس مسئولیت کنند و فقط 20 درصد مسئولیت این طرح سهم دانشگاه های علوم پزشکی است.

وی با بیان اینکه جنس مسائل سلامت، فرهنگی است، اضافه کرد: به این مهم در مقاله ای توسط رهبر معظم انقلاب اشاره شده و انتظار می رود رسانه ها و همه نهادهای فرهنگی مشارکت حقیقی در حوزه سلامت داشته باشند.

وی همچنین خطاب به استانداران و تاکید بر نقش آن ها در موفقیت برنامه های مجمع سلامت خاطرنشان کرد: استانداران به عنوان رئیس مجمع سلامت هر استان باید از فرمانداران بخواهند که این مجامع را در شهرستان ها تشکیل دهند.

مدیرکل مولفه های اجتماعی سلامت در وزارت بهداشت، مجمع سلامت را فرآیندی دانست که پایه و اساس آن را کانون ها تشکیل می دهند و با بیان اینکه کانون ها در محله ها فعالیت می کنند، افزود:  در طرح های اجتماعی باید به صورت پایدار و خودجوش از پتانسیل مردمی استفاده شود.

وی ادامه داد: پایه و منشور اخلاقی برای حرکت مردمی این است که به جامعه تفهیم شود یک طرح منفعت برای خود فرد و خانواده در پی دارد.

وی خاطرنشان کرد: مشارکت در بحث سلامت نیازمند تمرین است.

مدیرکل مولفه های اجتماعی وزارت بهداشت یادآور شد: خداوند از مومنان می خواهد در تقویت هنجارها، مبارزه با ناهنجاری را در دستور کار قرار دهند و در بسیاری از واجبات دین مانند نماز، مشارکت اجتماعی واجب و امری ضروری است.

گلمکانی با اشاره به اینکه سلامت امروزه فقط به معنی نبود بیماری نیست، آن را دارای ابعاد اجتماعی ،روحی و روانی زیادی دانست که در صورت تعادل آن فرد بطور بالقوه می تواند خود را با جامعه تطبیق دهد.

وی در بخشی از سخنان خود به شعار امسال سازمان بهداشت جهانی مبنی بر «سلامتی برای همه و هه جا»، اظهار کرد: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، عوامل اقتصادی، اجتماعی و محیطی بیش از 80 درصد از سلامت را تحت تاثیر خود قرار می دهند که بیشترین چالش های حوزه سلامت مربوط به این عوامل است.

 وی ادامه داد: این مجمع برای بررسی معضلات اجتماعی مربوط به حوزه سلامت، راه اندازی شده است که در قالب آن افراد شناخت بیشتری نسبت به مولفه های مرتبط با سالم زندگی کردن پیدا می کنند.

مدیرکل مولفه های اجتماعی وزارت بهداشت مهم ترین ویژگی مجمع سلامت را مردمی بودن آن دانست و تصریح کرد:در قالب اجرای این مجمع همه افراد در محلات همدیگر را می شناسند و این خود ویژگی فعالیت یک مجمع مردمی است.