کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان بر ضرورت تشکیل کانون ها و مجامع سلامت محله شهر و روستا تاکید کرد.

معاون اجتماعي دانشگاه در این کارگروه گفت: سلامت به عنوان يكي از عمده ترين حقوق انساني تلقي ميشود و تامين آن يك هدف اجتماعي در سراسر جهان است و توسعه پايدار و همه جانبه بدون تامين سلامت، ممكن نخواهد بود.

دكتر محسن شهرياري افزود: شواهد بیانگر این است که عوامل اجتماعی می تواند رفتارهاو پیامدهای سلامتی را تعیین نماید و ارائه مداخلات اثربخش سلامتی نیازمند رویکردهای مبتنی بر جامعه است .

وی خاطرنشان کرد: امروزه شواهد علمی محکمی وجود دارد که تعیین کننده های اجتماعی سلامت شامل طبقه اجتماعی، محرومیت اجتماعی، حاشیه نشینی، استرس،تکامل دوران ابتداي کودکی، بیکاري، شرایط محیط کار، حمایت اجتماعی، اعتیاد،غذا، حمل ونقل، شهرنشینی، مهاجرت و جهانی شدن تأثیر بسیاري بر سلامت دارند.

شهریاری با اشارعه به برگزاری مجمع سلامت استان یادآور شد: تاکید مجمع بر اولویتهای آسیب های اجتماعی بویژه اعتیاد و خشونت و خودکشی در استان و دعوت از کلیه مسئولین و اندیشمندان در یافتن راهکارهای مناسب و عملی و آموزش عمومی برای اصلاح این معضلات از کوچکترین نهاد اجتماعی یعنی خانواده است .

معاون اجتماعي دانشگاه در اين نشست با اشاره به بند ١١ سياست هاي كلي نظام و مصوبات شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي گفت : با تاکیدی که این معاونت بر اجتماعی شدن سلامت دارد ايجاد كانون هاي سلامت در محلات بجنورد در دستور کار این حوزه قرار دهد .

دكتر محسن شهرياري افزود: از این رو انعقاد تفاهم نامه های مشترک بین دانشگاه و دیگر متولیان به منظور ايجاد کانون های سلامت محله ، مجمع سلامت محله و شهرستان بسیار ضروری است.

وی تاکید کرد : نقش سازمان های مردم نهاد در بهبود وضعیت سلامت و کاهش معضلات اجتماعی و آموزش گروه های تحت پوشش برای مراقبت های فردی، پیشگیری و افزایش ارتقا فرهنگ اجتماعی و سواد سلامت بسیار حائز اهمیت و تاثیر گذار است.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان شمالی نیز در این کارگروه گفت: دستگاه های اجرایی متولی در امر سلامت باید در قالب همراهی و همدلی به دنبال افزایش خدمات همراه با جلب رضایتمندی مردم باشند.

محمود ثمینی در خصوص عرضه محصولات غذایی و آشامیدنی بهداشتی فله ای و بدون نام و نشان اظهار داشت: نمی توان مواردی را که به طور طبیعی در زندگی روزمره مردم همچون خرید شیر فله جای دارد، به یکباره حذف کرد بلکه تنها راه آن اطلاع رسانی و فرهنگ سازی از طریق صداوسیما است.

وی بر نقش مهم اطلاع رسانی صداوسیما در خصوص مباحث بهداشتی تاکید کرد و ادامه داد:ضمن این که صداوسیما در آگاه سازی مردم نقش مهمی را ایفا می کند، از سوی دیگر در برخی موارد باید اهرم هایی همچون تعزیرات حکومتی در اکثر کمیته ها اعمال شود تا بتوانیم سریع تر مشکلات را حل کنیم.

ثمینی خاطرنشان کرد: باید ساماندهی محصولات بدون نام و نشان یا تقلبی و قاچاق برای اخذ مجوزهای بهداشتی در دستور کار این کارگروه قرار گیرد.

وی در ارتباط با موضوع تتو در آرایشگاه های زنانه هم که به عنوان یکی از عوامل تهدید کننده سلامت بانوان تلقی می شود، گفت: باید مصوبه ای مبنی بر ممنوعیت این اقدام تا گذراندن مراحل قانونی و اخذ تخصص و دریافت مجوزهای مربوط و متولیان صدور و نظارت مشخص شود و کمیته ای هم توسط سازمان صنعت و معدن و تجارت برای این ساماندهی شکل گیرد.

وی در پایان خواستار پیگیری تمام مصوبات این کارگروه در یک بازه زمانی مشخص و کوتاه شد و افزود:وقتی دستگاه اجرایی مسئولیتی را می پذیرد باید اقدامات لازم را جهت حل سریع مشکلات انجام دهد بنابراین هیچ گونه قصور یا کوتاهی پدیرفتنی نیست.

 


از مجموع 1 رأی