معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: 75درصد عوامل مربوط به سلامت مردم مربوط به عوامل اجتماعی است و تنها 25 درصد حوزه سلامت در اختیار وزارت بهداشت است .

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، دکتر محسن شهریاری افزود: دوسوم سلامت مردم مربوط عوامل اجتماعی و به عهده بقیه نهادها، سازمان ها و خود مردم است و با همکاری های بین بخشی و مشارکت فعال مردم قابل کنترل است . 

وی با اشاره به اینکه نقش عوامل اجتماعی در سلامت تاکنون مورد بی توجهی قرار گرفته و کار زیادی در این زمینه انجام نشده است، تصریح کرد: با افزایش همکاری بین بخشی در داخل وزارت و با افزایش اقدامات برون بخشی و ارتباط با سایر نهادها و مردم، این حلقه گمشده یعنی سهم 75 درصدی عوامل اجتماعی به منظور ارتقاء سلامت در جامعه به کمک همگان اصلاح می شود . 

این مسئول در ادامه افزود: هدف از تشکیل معاونت اجتماعی؛ پیگیری و رفع مشکلات و مولفه های موثر بر سلامت که شامل عوامل بین فردی(دوستان ، خانواده ، همکاران و ... ) و عوامل محیطی ( آب ، خاک ، اقتصاد ،حمل و نقل و... ) می باشد به منظور  ارتقای سطح بهداشت عمومی و حرکت به سمت جامعه سالم است. 

وی با اشاره به اینکه چارت تعریف شده برای این معاونت نوپا در شهرهای بزرگ 21 نفر است، یادآور شد: درشهرهای با جمعیت کمتر این چارت 11 نفره است که شامل کارشناسان عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، حوزه خیرین، حوزه آسیب های اجتماعی و کارشناسان آموزش، مددکاران و در نهایت سازمان های مردم نهاد است.